Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

March 16, 2012

Pemuda yang mengerti

Pemuda adalah sayap penting bagi perjuangan Islam yang suci ini justeru pemuda jualah yang digantung harap oleh Nabi saw untuk mendokong cita - cita perjuangan baginda saw. 

حالفني الشباب و خالفني الشيوخ 

...yang mendokong perjuanganku ialah pemuda sementara yang membelakangiku ialah orang - orang tua ... 
al hadith

Berada di dalam Gerakan Islam , para pemudanya mestilah terdiri dari kalangan pemuda yang menepati piawaian Ansoorullah dalam semua aspek . 


a ] Ansoorullah dalam aqidah [ pegangan dan prinsip ] 
b ] Ansoorullah dalam fikrah [ pemikiran dan pandangan ] 
c ] Ansoorullah dalam akhlak [ keperibadian dan moral ] 
d ] Ansoorullah dalam aktiviti [ gerakkerja dan penglibatan ] 

Melahirkan Pemuda Ansoorullah bukan bermaksud menukar minat pemuda motor kepada pemuda gasing demikian juga tidak bermaksud menukar minat pemuda futsal kepada pemuda layang - layang dan pemuda seni muzik kepada pemuda kertas kerja sebagaimana kita tidak menukar pemuda ceramah dan kuliah kepada pemuda congkak dan catur . 


Sebaliknya Pemuda Ansoorullah bermaksud pemuda yang dibina aqidahnya agar mereka miliki aqidah yang sohih , dibina fikrahnya agar mereka miliki fikrah Islam yang syumul dan dibina syakhsiahnya agar mereka miliki syakhsiah yang soleh . Ertinya kita mahu kualiti pemuda yang mengikuti acuan perjuangan kita iaitu Islam . 


Pemuda boleh bermain futsal tetapi menjadi pemain futsal yang sohih aqidahnya , syumul fikrah Islamnya dan soleh akhlaknya.


Pemuda boleh memandu motorsikal tetapi menjadi pemandu yang sohih aqidahnya , syumul fikrah Islamnya dan soleh akhlaknya . 


Pemuda boleh menyertai seni tetapi menjadi ahli seni yang sohih aqidahnya syumul fikrah Islamnya dan soleh akhlaknya . 

Wallahualam

0 comments:

Taujihad