Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

May 31, 2009

AKU DAN SEMUT


"Aduii..sakit kaki aku.eee....."kata kita sambil 'memicit' semut itu yang sedang asyik menggigit kaki kita. Dengan pantas kita mematikan riwayatnya..

Apa yang kita perasan tentang seekor semut?tubuh yang kecil,berwarna merah dan hitam serta bersesungut..NAMUN,bisa membuatkan kaki kita kemerah-merahan dan berbintat.Walaupun seseorang itu berbadan sasa,mampu mengangkat bebanan sehingga 120kg,tapi hakikatnya tidak tahan dengan gigitan semut yang kecil itu.Hebatnya semut..

Tapi dengan kuasa yang kita ada,mampu untuk kita menyingkirkan semut itu. Bagi semut, kita adalah 'gergasi'.apatah lagi mahu melihat wajah kita.Seekor semut yang berada pada tubuh kita, baik di telapak kaki atau di kepala kita, kita bisa mengetahuinya dan pada saat yang sama kita bisa membunuhnya atau mencampakkannya keluar dari tubuh kita. Betapa besarnya kekuasaan kita terhadap semut saat itu.

Sekarang,pandanglah ke langit.Pasti kita tak akan mampu menjangkau wajah Allah, yang Maha Besar. Sungguh Maha Besar Allah, dengan pandangan biasa kita tak mampu menjangkau-Nya. Namun dengan pandangan akal yang diberikan-Nya kepada kita, kita bisa melihat-Nya..Melihat bukti-bukti kekuasaan Allah.Itulah yang dikatakan Allah Maha Besar.

Jika boleh kita berandai-andai bahawa Allah itu menyerupai bentuk manusia seperti kita, saat ini, ketika kita tak mampu menjangkau wajah Allah, mungkin saja kita ini tak ada bedanya dengan seekor semut kecil yang berada di bawah jari kaki kita. Kita tidak boleh mengatakan Allah itu menyerupai makhluk,tetapi Allah lah yang berdiri dengan sendiriNYA.bahkan Allah yang menciptakan makhlukNYA.Sungguh Maha Maha Maha BESAR Allah...barangkali kita lebih kecil dari seekor semut dari pandangan Allah.

"Wahai umat manusia, Inilah diberikan satu misal perbandingan, maka dengarlah mengenainya Dengan bersungguh-sungguh. sebenarnya mereka Yang kamu seru dan sembah, Yang lain dari Allah itu, tidak sekali-kali akan dapat mencipta seekor lalat Walaupun mereka berhimpun beramai-ramai untuk membuatnya; dan jika lalat itu mengambil sesuatu dari mereka,mereka tidak dapat mengambilnya balik daripadanya. (Kedua-duanya lemah belaka), lemah Yang meminta (dari mendapat hajatnya), dan lemah Yang diminta (daripada menunaikannya).Mereka (yang kafir musyrik) itu tidak menghormati Allah menurut penghormatan Yang selayaknya (sebagaimana Yang ditetapkanNya), Sesungguhnya Allah adalah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa".(Surah Al Hajj:73-74)

Betapa tak berertinya kekuasan, kepandaian dan semua kelebihan kita terhadap Allah, dan memang semua itu adalah pemberian Allah. Kita tak memiliki apa pun. Kerana kita dijadikan sebagai khalifah Allah di muka bumi ini.Hanya menjadi hamba kepada Allah SWT.

Allahuakbar! Allah itu sungguh Maha Besar. Sangat mudah sekali bagi-Nya untuk “membunuh” kita bila saja Dia mahu. Akan tetapi Allah tidaklah demikian. Allah telah menetapkan peraturan terhadap hidup matinya kita sebagai manusia ciptaan-Nya.

Justeru,kita harus mengerti kehidupan kita di bumi ini tidak lari seperti seekor semut..yang perlu meneruskan kehidupan di muka bumi ini dalam melaksanakan tugas yang di perintahkan oleh Allah SWT kepada kita..

Patutkah manusia menyangka Bahawa mereka akan dibiarkan Dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?Dan Demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian Yang demikian), nyata apa Yang diketahui Allah tentang orang-orang Yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa Yang diketahuiNya tentang orang-orang Yang berdusta.(Al Ankabut:2-3)

p/s:biarpun ianya kecil,tapi mampu menumbangkan yang besar.Jadilah seperti itu..TAPI hanya untuk kebaikan..

Renung-renungkan ..
Selamat beramal..=)

2 comments:

hysMan.. said...

Salam kawan,
yupp..ini jugak boleh diumpamakan sama dgn lidah coz ia lebih tajam dr mata bilah pedang..

~sama2 beringat..insyaAllah..
cuba memperbaiki diri
:)

mak said...

WXSZWX

Taujihad