Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

July 2, 2010

HIJRAH itu satu pengorbanan

Hijrah itu satu pengorbanan...sebahagian lirik lagu Maal Hijrah yang sering kita dengarkan. Hijrah membawa erti yang cukup luas. Begitulah yang berlaku pada saya.

Secara kasarnya saya berhijrah dari seksyen 7 ke seksyen 17..saya pindah rumah sewa. Dahulunya di U12 Taman Desa Alam. Tapi kini di seksyen 17. Dahulunya rumah yang besar tapi kini agak kecil sedikit. Sewanya juga sedkit murah berbanding sebelum ini..itu hijrah secara kasarnya yang saya lakukan.

Secara hakikatnya saya berhijrah dengan berazam ingin memperbaiki diri ke arah yang lebih baik. Duduk bersama rakan seperjuangan berbeza dengan mereka yang lebih suka mementingkan diri dan pasif. Bagi kita yang tidak mempunyai kekuatan ingin lakukan perubahan,kawan adalah sebaik-baik cara untuk kita berubah. Kawan yang baik akan mendorong kita ke arah kebaikan dan kawan yang jahat akan membawa kita ke arah kebinasaan.

Bukan bermakna kawan saya sebelum ini tidak baik. Mungkin saya yang tidak baik bagi mereka..Perlu saya lakukan sesuatu. Bagaima Nabi SAW berhijrah ke Madinah kerana penduduk Mekah sendiri tidak menerima dakwah Nabi SAW. Setelah punyai kekuatan barulah baginda kembali semula ke Madinah meneruskan misinya.

Hijrah itu satu pengorbanan. Ya, saya bersetuju dengan ayat tersebut. Selamanya tidak akan berubah sesuatu perkara itu jika kita hanya berdiam diri. Perlu ada desakan dalam diri untuk merobohkan sikap mazmumah semata-mata ingin mencapai kejayaan yang hakiki.

Sewaktu nak berpindah,seribu satu macam perasaan yang ada dalam diri. berpisah dengan kawan yang mengenali diri kita. makan bersama,ke kelas bersama..tapi ada juga perkara yang kita berselisih pendapat. Matlamat kita berbeza..inilah pengorbanan yang aku lakukan. Berpisah dengan orang yang kita sayang..kawan-kawanku.

Jarak dari rumah sewa ke Uitm juga agak jauh sedikit. Namun itu tidaklah menjadi sebab yang utama untuk aku berhijrah..hanya masalah kecil.

Segalanya bermula pada hari ini..langkahku yang baru..

All the best!!

0 comments:

Taujihad