Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

January 6, 2010

Islam itu yang Tertinggi...

Semasa mendengar kuliah maghrib yang mengupas tentang akidah, seorang jemaah bertanya,"boleh ustaz ulas sikit tentang isu penggunaan kalimah Allah.."

"ermm..maknanya ni kena buka kuliah lagi satu.hehe."kata penceramah spontan memandang waktu sudah menunjukkan 9.00mlm. Walaubagaimanapun beliau cuba mengulas:

1. Kalau penggunaan Allah itu mereka(nasrani) mengakui Allah adalah sekalian alam maka ia dibolehkan. kerana memang benar sebagaimana yang kita sebut di dalam Al Fatihah yang maksudnya "segala puji bagi tuhan sekalian alam". Dari sudut mereka mengatakan konsep trinity dan sebagainya itu sememangnya sifat orag kafir sebab mereka memang tidak beriman kepada Allah. Begitu juga yang terjadi kepada umat-umat terdahulu mengakui keEsaan Allah tetapi menyembah berhala dan sebagainya..

2. Kalau penggunaan Allah itu merujuk kepada sesuatu seperti mereka mengatakan jesus yang bersalib itu adalah Allah maka itu dilarang dan perlu ditentang..Allah itu tidak meyerupai sesuatu.Allah tidak beranak dan juga tidak diperanakkan..maka ini perlu jelas kepada umat Islam.

Tetapi apa yang ditekankan beliau ialah..sebenarnya hari ini umat Islam sendiri sedang meruntuhkan akidah Islam itu sendiri. tak percaya?jom kita selidik...

1. program hiburan hari ini melambak dan melampau!! dari budak kecil sampai ke bapak budak. Masih tak percaya lagi?celikkan sikit mata hati kita. kalau dari kecik dah ajar menyanyi lepas tu ajar pegang-pegang tangan..agama mana yang ajar?dari kecik kita dah rosakkan akidah mereka.patutnya dari kecik kita bina akidah mereka..yang dah jadi bapak budak,ligat menari sedansa..mak budak pakai ketat. agama mana yang ajar??mana yang kita katakan islam itu cantik dan indah. tapi kita duk tayang maksiat pada orang. Yang kita semua pun sama pakat tonton...meraikan sama-sama untuk menjatuhkan akidah. wa nauzubillah...Bila isu Allah dipermainkan kita melenting. Isu hiburan melampau tak melenting ke wahai manusia??

2. kalau kita ada tengok iklan,ada satu iklan ni tentang budak-budak berlainan agama duk main kawin-kawin...nampak simple kan?tapi seolah-olah menunjukkan islam itu sama dengan agama lain. Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi melainkan Islam.. nilah padahnya bila kita duk sebut 1 Malaysia..sume bangsa dan agama nak disamakan..sambut krismas aritu pun duk sume agama ada rai...adakah kita mengamalkan pluralisme? patut kita agungkan Islam itu sendiri supaya mereka (kafir) nampak Islam itu indah. Bukan menyamakan semua agama...

setakat ni bincang dua perkara je ni dulu..lepas ni sambung.nak maghrib dah.

2 comments:

sya said...

penyampaian yg mantob..sekali baca mmg tersentap..inilah hasilnya..hedonisme..hiburan diagung2kan..modenisasi mengenepikan agama..mengasingkan dunia dan akhiratnya..sekularism..apa lagi? sume bercampur sebati menjadi satu..sampai bila nk biarkan? mulakan dengan keluarga kita..anak2 kita, isteri kita, kaum keluarga kita..dan semua yg menjadi tanggungjawab kita di sana kelak..peringatan utk diri sendiri juga..kadang kala hati terlupa, berpesan2 la sesama kita..kdg2 sedih mendengar bila ada yg menegur..jwpn yg diberikan.. "kubur masing2..kenapa nk sibuk" aduhai syg..bencana Allah xmengenal siapa kamu..bole dtg pada bila2 masa..bertuah bagi mereka yg sudah bersiap sedia dgn iman dan kecintaan kpdNya..bukalah mata wahai umat Islam..

saljuputih said...

aha isu paling hangat di media hr ini.. sy setuju dgn p'dpt ustaz yg bg kuliah 2 & jgk dgn p'dpt en nuar kita ni... Apakh kita nk di negara kita ni wujudnya what people call "transcendent unity" a.k.a plurisme? sy ni bknlh alim sgt tp sy juga tdk jahil. Apa yg sy pelajari ialah agama yg diakui di sisi Allah adalh hanya agama Islam ya'ni agama tauhid, yg mn Allah dh bgtahu kt kita dlm surah al-ikhlas "kataknlh wahai muhammad, Allah itu satu"... di mkna maksud yg sy fhmi drp surah ini ialah Allah hanya Esa/satu.. Allah juga kata yg Dia tdk m'punyai anak & tdk diperanakkn.. So, bg sy ini sudah jelas yg Allah itu Esa & tiada sekutu bagiNya..
Berbalik pd isu realiti TV & jgk hiburan yg melampau di kalangan kita hari ini adalah alhasil drp secularime yg begitu halus menyusup masuk ke dlm budaya Melayu umumnya dan Islam khususnya, spt cucukan nyamuk yg m'hisap darah manusia tnpa disedari, alih2 terasa gatalnya akibat cucukan tersebut. Apa2 hal pn, ia berbalik kpd individu2 yg mengaku muslim itu semula. RECHECK OURSELVES! islam kita di tahap mn? sejauh mn kita fhm tntg tuntutan RUKUN ISLAM yg 5. Iman kita di tahap mn? Adakh kita betul2 percaya pd adanya TUHAN, RASUL,KITAB(AL QURAN), MALAIKAT, HARI KIAMAT & QADHA' DAN QADAR.. RUKUN2 inilah yg sepatutnya kita utamakn kemudian IHSAN... barulh bleh diikuti oleh RUKUN NEGARA(spt dlm iklan tu "dh 5 thn sy kt luar negara tp sy tetap igt yg lima ni")
keep on improving myself:p

Taujihad