Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

February 28, 2010

Tanda-tanda kiamat: Banyak terjadi tanah runtuh,Perubahan bentuk bumi dan rusuhan

Saya membaca berita harian online pada pagi ini dan melihat sisipan gambar yang ada pada website berkenaan. Kejadian jalan raya runtuh ketika banyak kereta sedang melaluinya..
LEBUH raya berhampiran Santiago runtuh
menyebabkan kenderaan terhumban
akibat gempa bumi yang
melanda Chile, semalam. - Foto AP





Sabda Nabi SAW:
"Pada akhir umat ini akan terjadi tanah runtuh,perubahan bentuk muka bumi dan kerusuhan. Aisyah berkata,saya bertanya,"Wahai Rasulullah,apakah kami akan binasa padahal dikalangan kami masih ada orang-orang yang soleh?" Baginda menjawab,"Ya,apabila keburukan telah bermaharajalela."
(riwayat At tirmidzi)

sebuah kereta jenis Kia Picanto yang dipandu
seorang wanita selepas terjunam dalam
sebuah lubang sedalam semeter akibat
paip bocor di Jalan Abdullah, Indera Mahkota, Kuantan


Sabda Nabi SAW lagi:
"Menjelang datangnya hari kiamat akan terjadi perubahan bentuk muka,tanah runtuh dan kerusuhan"
(Sunan Ibnu Majah,kitab Al Fitan.Hadith Sahih)



Tanah runtuh sudah berlaku dibeberapa tempat di timur dan di barat pada zaman sebelum kita. Seperti mana yang berlaku pada kaum Zindiq dan Qadariyah. Pada masa kini banyak sekali kejadian tanah runtuh berlaku di Malaysia. Ini merupakan peringatan akan datang azab yang pedih daripada Allah terhadap hamba-hambaNya serta sebagai hukuman bagi ahli-ahli bidah dan maksiat,yang meninggalkan amar makruf dan nahi mungkar agar manusia dapat mengambil pengajaran dan kembali kepada Tuhannya.

Peringatan dari Allah juga menyedarkan kita akan perlu tahu bahawa kiamat telah dekat dan bahawa tidak ada tempat berlindung daripada azab Allah melainkanNya jua.

Ada hadith yang berupa ancaman kepada ahli maksiat,iaitu pemain muzik dan peminum arak dengan tanah runtuh,perubahan bentuk bumi dan rusuhan.


Runtuhan jalan utama dari pekan
Kelian Intan ke bandar Gerik, Perak yang
berlaku sejak setahun lalu semakin serius
sehingga mencecah 18.27 meter.

Nabi SAW bersabda:
"Pada Umat ini akan terjadi tanah runtuh,perubahan bentuk muka bumi dan kerusuhan. Lalu salah seorang daripada kaum muslimin bertanya,"Wahai Rasulullah,bilakah terjadinya hal itu?" Baginda menjawab,"Apabila disana sini telah banyak biduan(penyanyi) dan alat-alat muzik serta khamr(arak) sudah biasa diminum."
(riwayat At Tirmizi)

HAKISAN tanah di laluan air ke anak
Sungai Rinting di Jalan Tembusu 15 Taman Mega Ria,
Johor Bahru mengancam penduduk di kawasan sekitar.
Hakisan semakin lebar setiap kali hujan lebat.

"Sesungguhnya akan ada manusia-manusia dari umatku yang meminum khamr(arak)dan menamakannya dengan nama lain,dan kepala mereka dipenuhi alat-alat muzik. Allah akan menimpakan tanah runtuh pada mereka dan menjadikan sebahagian mereka kera dan babi."
(Sunan Ibnu Majah)

Maka kembalilah kita kepada jalan hidup yang sebenar. Hanya cara hidup Islam yang akan menjamin kita masuk ke syurga Allah. Kalau hanya nama sebagai Ahmad,Anwar,Ridhwa (nama Islam) tapi hidup tidak berorentasikan Islam,maka tidak layak juga untuk masuk ke syurga Allah..

p/s: di shah alam banyak flat.rapat-rapat. runtuh satu,mesti yang lain runtuh...nauzubillah..

0 comments:

Taujihad