Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

April 8, 2012

Bermotivasi di SK Cherana Puteh, Alor Gajah


Pada 7hb April yang lepas, aku dijemput untuk memberi motivasi di Sekolah Kebangsaan Cherana Puteh. Bertempat di Alor Gajah Melaka. Pelajar seramai 63 orang terdiri daripada pelajar darjah 4,5 dan 6. Ada juga dikalangan mereka adalah orang asli dan tidak tahu membaca dan menulis..

Sebagai motivator aku menyahut cabaran ini sebagai mematangkan lagi dalam pengalaman motivasi ini. 

Perjalanan dari johor ke melaka mengambil masa 1jam setengah. Aku tiba sejam awal untuk memastikan lokasi sekolah. Ceramah dimulakan pada jam 2ptg dan berakhir 4ptg..


Dalam ceramah, aku menyentuh beberapa perkara:

1. Persiapan Minda
-Sebagai permulaan mengingatkan kepada pelajar bahawa setiap dikalangan kita mempunyai ketakutan yang streotaip dan terakam dalam kotak fikiran. Dan ketakutan itu sekaligus perlu di pecahkan terlebih dahulu untuk menjadi orang yang cemerlang.

2. Hapuskan halangan Minda
-Slot ini menerangkan bagaimana untuk kita menghapuskan ketakutan itu tadi. Melihat kepada sejarah dan perkembangannya menjadikan kita berfikir bahawa sesuatu itu boleh diubah bila kita belajar dari sejarah. Sbg contoh, sukan lumba lari dahulu hanya mencatat masa 10saat dalam 100meter. Tetapi Hussain Bolt dari Jamaica telah mebuktikan dengan hanya 9.58saat dia mampu menjadi orang terpantas di dunia. Bagaimana?

3. Mencipta Kemenangan atau Matlamat
-Matlamat perlu jelas. Tidak terlalu umum..Itu yang ditekankan.Ingin menjadi orang yang cemerlang perlu ada ciri pelajar cemerlang. Terutama gaya belajar. Kepada mereka yang menulis tangan menggunakan tangan kanan, cuba anda menulis dengan tangan kiri. Mesti hodoh tulisan kita. maka begitulah dalam belajar. Gaya yang kita gunakan mestilah sesuai dengan diri kita agar ia tidak jadi hodoh pada keputusan peperiksaan nanti.

4. Berfikiran Positif
-Melatih diri bagaimana untuk menjadi orang yang sentiasa berfikiran positif..ada caranya...


Sepanjang pengalaman aku dalam memberi ceramah, pelajar di sekolah ini sangat berani untuk mencuba berbanding pelajar yang tinggal di bandar. Barangkali kehidupan mereka membezakan cara mereka di dalam bilik darjah. Mereka bersemangat walaupun mereka tidak tahu jawapannya. Itu lebih baik dari tahu tapi berdiam diri..


-Menjadi lebih baik-






















































































0 comments:

Taujihad