Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

May 6, 2011

Kursus Imam Professional

 Program: Kursus Imam Professional Daerah Petaling ,Gombak dan Hulu Selangor.
Anjuran: Pusat Latihan Pengurusan Masjid,ILDAS dan JAIS.
Tarikh: 4-5 Mei 2011

Seperti yang dimaklumkan sebelum ini aku akan menghadiri kursus imam ini. Jadi selama dua hari ni aku didedahkan mengenai Imam dan peranannya, panduan solat berjemaah, integriti seorang imam, tahsin qiraat dan kaedah menghafaz al quran.

Aku pergi kursus ni sebab imam masjid di kawasan aku yang ajak. Sekarang ni aku imam masjid di seksyen 17. tempat tinggal aku sekarang. Besar tanggungjawab. Tapi aku bagitau awal imam ni yang aku tak boleh komit dengan jawatan imam ni. Maklumlah student.jadual pun tak menentu. Imam kata nak lantik aku jadi Imam ke-2. Imam  ke-2 ni dibayar elaun oleh MAIS.tak silap aku rm800. Tapi dia kata,kalau macam tu lantik aku jadi imam ke-3. dapat elaun jugak.cuma aku tak tau berapa. Tapi aku xlah mengejar elaun tu. kalau ada alhamdulillah sebab aku pun segan nak amik. kadang ada,kadang takde.

Cuma aku rasa bertanggungjawab nak jadi imam sebab aku yakin dengan bacaan aku. Tapi tidaklah sampai tahap meminta untuk menjadi imam. Imam di tempat aku ni dah tua. baca pun tak cukup nafas. so,dorang tengah mencari pelapis.

Dalam kursus ni,aku sorang je imam muda.yang lain semua level ayah and atok aku. Tapi alhamdulillah aku ni dijaga macam anak-anak dorang.apa-apa memang imam muda kene dulu la.huhu...Bayangkanlah jadi imam solat kepada imam-imam..paham x?pastu bagi kuliah..boleh la jugak.Tapi yang kelemahan program ni penceramah dia semua old school.so, penyampaian sentimental. Aku pun ape lagi,merehatkan mata yang penat.hehe...

Aku paling suke slot tahsin qiraat. Slot ni nak check bacaan Al Fatihah kita. Kita baca, penceramah yang check. Penceramah ni memang pakar dalam bidang qiraat ni. Alhamdulillah,aku tahu mana kesilapan dalam bacaan Al Fatihah.Kita pun kene dengarkan Al Fatihah kita pada orang yang lebih tahu. Sebab AL Fatihah kalau salah baca,solat kita tak sah. So,kene check. Jangan malu daripada solat kita tak sah.betul x?

Aku sebenarnya tak nak jadi imam ni sebab aku banyak sangat dosa. Tapi aku amek jugak sebab mungkin Allah tak nak aku bazirkan masa dan jadikan aku manusia berfikir. Jadi imam ni orang pandang..Allah je yang Tahu. Tapi inilah sebahagian perjalanan hidup aku yang Allah dah susun. Cuma aku je yang kene redha dan sentiasa buat yang terbaik...Terima kasih ya Allah..


ni imam Shamsuddin yang bawak aku.Jawa!!



ni ust Hanapiah yang buat Tahsin Qiraat

carilah aku kat mana...hehe(klik gambar nak besarkan)


0 comments:

Taujihad