Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

February 10, 2012

Ceramah Maulidurrasul


"Maulidurrasul bukanlah untuk kita menyambut batang tubuh nabi, atau kebiasaanya kita menyambut ulang tahun kelahiran kita atau anak-anak kecil. Tapi hakikat sebenar maulidurrasul adalah untuk meraikan wahyu yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad SAW."

Apalah ertinya kalau kita berarak kilometer jauhnya, bermarhaban, berzanji dan segalanya andai kita tidak melaksanakan apa yang diperintahkan Allah dan RasulNYa..

Pada hari Jumaat yang lepas, 10 Februari 2012 aku dijemput Sekolah Kebangsaan Seksyen 24, Shah Alam untuk memberi ceramah maulidurrasul. Aku sangkakan berceramah,tapi akhirnya seakan-akan memberi kuliah. Pertama kali dalam sejarah...hehe..



Pendengar yang aku sangkakan meleset apabila hanya pelajar saja sebagai madu'u utama aku waktu itu. Maka penyampaianku juga haru diubah.


Aku menceritakan cara hidup Nabi Muhammad SAW dan dibandingkan dengan cara hidup kita. Cara hidup yang berkisar tentang solat, puasa, muamalah, sedekah, hiburan dan akhlak nabi. Semua itu aku ceritakan agar menjadi muhasabah kita bersama. Kesemua amalan nabi Muhamad dilakukan dengan bersungguh-sungguh, dan begitu mengharap pada Allah, sedangkan kita melakukan sesuatu amalan sekadar saja dan terlalu ampuh pengharapan kepada Allah.

Kuselitkan juga kisah para sahabat agar menjadi hiburan bersama. Nyanyian dan unsur komedi juga diertakan sebagai penyeri..Dakwah itu memerlukan daie yang kreatif dalam menyampaikan kepada madu'u mereka.

Moga kita semua mendapat keberkatan dari Allah dan mendapat syafaat Nabi Muhammad SAW...

Pn Jamaliah, Guru Besar

menandatangani buku pelawat

ust Najib yang jemput aku


0 comments:

Taujihad