Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

December 12, 2009

KALAU ITU KETETAPANNYA..


TEH Affifah Shahirah Abd Hamid tidak dapat menahan sebak ketika menziarahi jenazah suaminya, Mohd Ariff Ab Kadir yang maut bersama tiga lagi dalam kemalangan di Kangar tengah hari semalam, selepas pulang dari majlis akad nikah di rumahnya, di Alor Setar. Beliau sempat bersalaman dengan suaminya dan menerima kucupan pada dahinya pada majlis membatalkan wuduk selepas pernikahan pada jam 10 pagi sebelum kemalangan pada jam 1.05 minit tengah hari.#

Pastinya sayu membelenggu Teh Affifah Shahirah Abd Hamid,23 apabila mendengar kematian suami tercinta Mohd Ariff Ab Kadir,23 akibat kemalangan. Tambah menyedihkan kemalangan itu terjadi sejurus mereka selesai akad nikah dan lebih memilukan apabila ibu dan ayah pengantin lelaki juga turut terkorban.Hanya selepas 4jam dari pengalaman manis itu menjadi pengalaman yang pasti sukar untuk dilupakan.Tayar kereta yang dinaiki pengantin lelaki pecah dan menyebabkan kereta mereka terbabas lalu merempuh bas.

MOHD Ariff dan isteri pada majlis akad nikah mereka, semalam.

ORANG ramai melihat kereta yang remuk bertembung dengan bas mengorbankan tiga beranak (Ab Kadir Awang, Apsah Othman, Mohd Ariff) dan seorang rakan (Mohd Farhan), semalam.


Begitulah janji Allah kepada manusia memperihalkan akan kematian. Tidak awal sesaat dan tidak lewat sesaat. Itulah mati.

Berkerut dahiku memikirkan bagaimana matiku nanti. Ya benar mati itu pasti. Kita akuinya. Tapi yang menjadi kita bimbang keadaan kita di saat kematian. Mereka meninggal selepas akad nikah,ada yang meninggal sebelum menunaikan haji,ada yang meninggal semasa solat..tidak dilupakan juga mati bila mana sedang melakukan maksiat kepada Allah..Lalu bagaimana matiku?..Ini yang sepatutnya menjadi kebimbangan pada kita yang akhirnya menjadikan kita manusia yang 'berhati-hati.'

"Wahai orang-orang yang beriman,takutlah pada Allah dan janganlah kamu mati kecuali dalam keadaan Islam"
(Surah Ali Imran:ayat 102)

Semoga dengan apa yang berlaku disekeliling kita menjadikan pengajaran yang bermakna buat kita semua. Tiap-tiap sesuatu itu pasti ada hikmahnya.

Al-Fatihah buat mereka yang telah kembali ke rahmatullah..Al Fatihah

p/s:macamana mati kita nanti ye..

sumber:berita harian,12 Disember 2009

2 comments:

saljuputih said...

Takziah buat Teh wlupn x kenal tp timbul rasa simpati bl bc kisah beliau ni. semoga beliau tabah m'hadapi ujian ini...

HudaAteh said...

masa tgk berita pasal ni terpikir diri sendiri...mcm mana kita mati nnti...nak meninggalkan org yg kita sayang......

Taujihad