Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

March 10, 2011

Bila nak hijau?


Bila nak hijau ni? aku perhatikan traffic light masih lagi merah. Simpang lain sudah bertukar hijau,kuning dan merah..hijau semula..Tapi aku masih ditempat yang lama...Mengapa semua ini terjadi?

Maka timbul persoalan di kepala otak saya,bagaimana traffic light berfungsi?bermulalah episod pencarian ilmu..

Sebenarnya ada dua jenis lampu isyarat. Pertama,menggunakan pengesan atau detector. Kedua, menggunakan pemasa atau Timer.


Kebiasaanya di bandar atau jalan raya besar menggunakan timer. So,kalau takde kereta pun terpaksa kita menunggu turn. Manakala sesetengah tempat menggunakan detector. Ia akan mengesan kehadiran kereta atau kereta telah masuk ke garisan pengesan (when too many cars are stacked up at an intersection to control the length of the light), or when cars have entered a turn lane (in order to activate the arrow light).

Setakat ini teknik yang paling umum adalah loop induktif @inductive loop.  Loop induktif ini ditanam dengan dibalut dengan getah...nanti tengok la kat jalan..tapi pastikan takde kereta dulu!!

cukup la kot rasanya..cite lebih-lebih nanti tak paham plak.. 

4 comments:

puteri semut yang pemalu tapi comel (*_^)/ said...

ooo macam tu ke... kalau tanya budak civil...diorg tau design jalan n traffic jek..tang teknology yg digunakan tak la pulak tau..huhuhu

AbYaTiNa said...

br sy tau...

empunya blog said...

yuz:itulah beza mekanikal dan civil...

sufi: ilmu kongsi bersama

Ateh Salim said...

Alhamdulillah....pandai anak aku!

Taujihad