Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

July 15, 2009

JANGAN DIULANG KESILAPAN INI

Teringat masa zaman sekolah saya..nakal,mungkin juga boleh dikatakan jahat.huhu. Akibat mengikut nafsu amarah dan kawan-kawan yang xseberapa akhirnya saya dikenakan tatatertib oleh sekolah selama seminggu. Saya ditahan sehingga jam 5petang selama seminggu dan berada dibawah pengawasan pengetua. Bunyi macam kritikal.....hehe

Sebenarnya saya dihukum sebab memukul pelajar tingkatan satu. Jahatnya!! dalam erti kata yang lain hanya melempang. Sebab budak tu curi duit saya!! nasib baik tak potong tangan.huh..Tapi sekolah ada undang-undangnya..silapnya disitu,buat hukuman sendiri. Saya inga lagi nama budak tu,Syafiq. Macam nama adik saya..Kat mana ntah budak tu sekarang.

Kisahnya..seminggu sebelum tu asrama saya diganggu oleh pencuri yang durjana. Habis duit student lain dikebasnya. Nak jadikan cerita,khamis malam buat solat hajat dan bacaan yasin beramai-ramai. Saya yang lead. Sebelum baca saya cakap,"semoga Allah memberi petunjuk kepada mereka yang mengambil hak orang lain".Dipertengahan bacaan yasin saya keluar pergi ke tandas,dan terserempak dengan budak syafiq ni. Dia sedang letak barang-barang yang dicuri kat sinki. apa lagi..TERJAH!!!

"kau ke yang curi duit kawan-kawan?duit abg?"tanya saya agak tegas.
Tanpa menjawab,dia hanya menganggukkan kepalanya..

Maka malam tu dipanggil abg-abg senior untuk berkumpul...bermula sesi 'soal siasat'..saya lempang je budak tu.Lepas tu keluar..tapi teruk jugak budak tu kena. Walaupun masih form 1,tp badan dia macam form3..tu yang rasa tak takut nak pukul.hehe.

selepas seminggu peristiwa tu..hari ahad. Balik dari bercuti,setibanya dipintu masuk asrama warden saya,ust azmi dah tercegat kat situ.

"nuar,ada parents nak jumpa awak".kata beliau. Ust azmi adalah ust yang paing saya sayangi dan beliau juga menyayangi saya.hehe.kata-katanya lembut tetapi tegas..kat mana ust skrg?

Semasa berjumpa dengan parents syafiq,saya mengaku terus dengan ayahnya yang saya pukul. Saya dipanggil bersama 3org lagi kawan saya..Afez,moja,kecik..dan ada lagi 5org.xingat..

Esoknya,kami semua di panggil ke bilik pengetua.waaa....takutnya.Tapi tak rasa sangat sebab ramai.hehe..Maka..diputuskan untuk berjumpa dengan mak ayah masing2.TIDAK!!! bagaimana untuk saya khabarkan kepada mereka?apa perasaan mereka?yang ni betul-betul takut!

Bila bagitau je ayah,apa lagi..muka garangnya keluar..dipendekkan hari pertemuan bersama parents,ayah saya datang dalam keadaan yang biasa dan tenang.orang lama...hehe.tapi saya tahu ayah segan sebab ayah saya baik dengan pengetua sekolah,Puan Salbiah..dah pencen pun.

Setelah bermesyuarat,kami dikenakan hukuman yang telah dinyatakan.hurmmm...mengeluh panjang..

saya berkongsi cerita kepada anda semua sebagai renungan kita bersama. Saya tidak mahu perkara ini berlaku kepada adik-adik saya dan anda semua(remaja). Pengalaman yang kita lalui sebenarnya mematangkan kita. Kisah saidina Umar telah mebuka lembaran baru buat saya. Alhamdulillah saya senang dengan keadaan sekarang dan diterima ramai=) Kepada mak dan ayah,seribu kemaafan kerana memalukan mak dan ayah. Sungguh banyak dosa saya pada mereka. Selagi ada masa yang ada,saya cuba jaga hati mereka dan menyanyangi mereka. sedih pulak..
Disebabkan saya telah bersalah maka saya tekad untuk menebus kesalahan itu.akhirnya saya dapat keputusan yang cemerlang dalam PMR. Alhamdulillah...
"we can do the mistake but dont repeat the mistake"


3 comments:

Anonymous said...

ni,siapa tok gurunya? jangan buat lagi tau!

SEBAIK-BAIK CAHAYA said...

xde sape tok gurunye..padah mengikut nafsu amarah

abang ko said...

Nanti abangpun nak cerita sejarah abang..huahuahau

Taujihad