Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

July 25, 2009

SABAR DAN SAKIT


Rasulullah SAW bersabda:
"Barangsiapa sakit semalam,dia sabar dan rela kepada Allah, maka bersih daripada dosa bagaikan ketika dia lahir dari perut ibunya. Jika engkau sakit,janganlah segera meminta sembuh."

"Barangsiapa ditimpa bencana,lalu dia mohon perlindungan daripadaKU, pasti Aku memberinya sebelum dia meminta. Dan barangsiapa ditimpa bencana, lalu dia meminta perlindungan kepada makhluk,pasti Ku tutup pintu langit baginya."

Ada seorang lelaki fasik daripada Bani Israel. Orang kampung tidak boleh menerimanya. Lalu Alah memberitahu kepada nabi Musa as bahawa di antara bani israel itu ada seorang pemuda yang fasik. Kemudian nabi Musa mengusir pemuda itu dari kampungnya. Kemudian, pemuda itu pergi ke suatu kampung dan Allah SWT memerintahkan lagi kepada Nabi Musa as untuk mengusirnya. Sehingga pemuda itu pergi ke suatu tempat yang tidak mempunyai manusia,tanaman,binatang liar dan burung. Distulah dia sakit dan tiada yang menolong. Dia jatuh ke tanah dan meletakkan kepalanya sambil berkata,"Kalaulah kepalaku dipangku ibuku,tentulah dia mengasihiku. Kalaulah ayahku ada disini pasti dia akan menolong dan merawatku. Kalaulah isteriku ada disini tentu dia akan menangisi kematianku. Jika anak-anakku ada, tentulah mereka tersedu-sedu mengiringkan jenazahku lalu mereka akan berdoa, "Ya Tuhan,ampunilah ayahku ini. Yang lemah,fasik,derhaka yang terusir dari kampungnya ke padang yang gersang. Yang keluar dari dunia dan ke Akhirat tanpa harapan suatu apapun. Ya Allah Engkau telah memisahkan aku dari orang tuaku,anak-anakku dan isteriku. Namun janganlah Engkau pisahkan aku dengan RahmatMu.

Sesungguhnya Engkau telah membakar hatiku sebab berpisah dengan mereka. Namun, jangnlah Engkau bakar hati ini dengan NerakaMu kerana kemaksiatanku." Kemudian Allah mengutuskan bidadari menjelma menyerupai ibunya dan bidadari lain menjelma menjadi isterinya. Begitu ghiman (anak0anak syurga) menjelma sebagai anak-anaknya. serta mengutus malaikatt menjadi bapanya. Mereka duduk disisinya dan meratapinya. Maka lelagalah hatinya sehingga pulang ke rahmatullah dengan suci terampun dosanya.

Allah memberikan wahyu kepada nabi Musa as,"pergila ke suatu padang di sebuah tempat di sana. Di situ telah mati seorang wali. Maka hadir dan uruslah dia." Ketika Musa as datang,beliau mendapati itulah pemuda yang diusir keluar dari kampungnya. Lalu baginda berkata,"Ya Tuhanku,bukankah ini pemuda yang aku usir dari kampungnya?" Allah berkata,"Wahai Musa,sesungguhnya aku telah merahmati dan mengampuninya. Sebab dia meratap ditempatnya. Dia tinggalkan kampung,kedua orang tuanya,isterinya, bahkan anak-anaknya. Sesungguhnya jika orang meninggal di tempat jauh, maka ahli bumi dan ahli langit akan menangis mengasihinya. Lalu bagaimana aku tidak mengasihinya sedangkan Aku Maha Pengasih?"

Wallahualam.
Renung-renungkan..
Selamat beramal..



0 comments:

Taujihad