Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

July 30, 2009

TSUNAMI VERSI H1N1

Semakin hari berita mengenai H1N1 semakin membimbangkan...sehingga menyebabkan hampir kesemua IPTA,sekolah-sekolah dan institut pendidikan ditutup..dan telah mencatatkan satu kes kematian di Malaysia dan 1125 di seluruh dunia..

Kehadiran penyakit ini yang bermulanya di Mexico telah menggempar dunia dengan 'aktif'nya merebak dengan cepat..terlalu cepat.

Penyakit ini mengingatkan saya kepada peristiwa tsunami yang lalu dimana telah mengorbankan beribu nyawa manusia. Namun, dengan kuasa Allah kali ini ujianNya bagi saya begitu halus dan berseni..hanya melalui udara mudah untuk dijangkiti berbanding tsunami yang menyebabkan bah besar...

Setiap penyakit ada penawarnya..namun dalam kesibukan kita mencari penawar,kita terlupa kemungkaran dimuka bumi ini semakin berleluasa. Sehingga datang kemurkaan di sisi Allah dan menurunkan ujianNya kepada kita semua. Di mana silapnya?kita menyalahkan babi..kesian babi tu xtau apa-apa.hehe...namun,kita juga pelu melihat dari konteks pengajaran dari Allah SWT.

Moga kita dapat mengambil pengiktibaran dari apa yang berlaku..dan Allah menjauhkan kita dari bala bencana.

Renung-renungkan
Selamat beramal..

sumber:Kementerian Kesihatan

0 comments:

Taujihad