Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

July 31, 2009

SETELAH 10 TAHUN,akhirnya..

Kali terakhir adalah ketika saya berumur 12tahun. Itupun mengikuti rombongan sekolah. Masa berjalan semua dongak kepala..perghhhh..tingginya..besarnya..macamana diorang buatkan?

Semalam..saya ke Kuala Lumpur.Saja berjalan-jalan. Menemankan kawan yang ingin balik ke Perak. Saya dan dia bertolak dari PJ(Padang Jawa) menaiki KTM menuju ke Kuala Lumpur. Harga tiket RM3.80(kalau xsilap). Saya jarang naik KTM. Maklumlah di Johor mana ada. Bila belajar di Shah Alam barulah dapat merasai. Kali terakhir saya naik KTM pun masa umur 12tahun. Pergi ke rumah saudara saya di Segambut..

Semasa perjalanan menuju ke Kuala Lumpur keadaan di dalam tren agak lengang. Mungkin faktor ramai yang sudah masuk kerja. Masa tu pukul 9.30am. Di dalam tren saya duduk di tepi tingkap..Memerhatikan keadaan sekeliling...masa ni kepala dah mengelamun sorang-sorang..berangan..hehe

Sampai di Stesen Kuala lumpur sekitar jam 10.15am. Kami ke Puduraya dahulu untuk mencari tiket kawan saya. Saya tanya dia mana pudunye?rupanya saya kena berjalan dulu dalam 20minit nak sampai ke sana.Itupun kalau jalan 120km sejam. Masa ni dah mandi peluh. takpe...jalan-jalan punya pasal. Akhirnya sampai juga di Pudu. Kawan saya beli tiket jam 4.30pm. Layan la..
"Tapi nanti kalau ko balik Perak,aku balik PJ sorang la?"tanya saya sambil tertanya-tanya.
"Ye la..xkan nak hantar ko pulak".kata kawan saya simple je.
"Wa.....macamana?aku xingat dah."saya buat muke sedih.
"Ko masuk yahoo..pergi kat search.taip Padang jawa."kata kawan saya lagi simple.
"Maknanya ko mengalu-alukan untuk aku memukul ko.ko penah dengar kat berita orang mati makan kasut?"kata saya la..

Kami suka bergurau..kalau nak kutuk pun xde masalah sebab sama-sama kaki lawak. Sebenarnya xde masalah bagi saya untuk balik semula ke padang jawa sebab saya dah biasa jadi Long Renjer. Merayap sorang-sorang ni memang kerja saya. Lebih baik dari bawak awek. Banyak nak kena pikir.haha...

Lepas beli tiket kami pun ke KLCC. Yahoo!!! saya suka sangat. Maklumlah..kali terakhir pergi umur 12tahun. Kawan saya bawak naik tren. adui..pening jugak nak ke KLCC dari Pudu. tak ingat dah tren mana tapi yang pasti dua kali tukar tren. Sampai je di KLCC nak nangis pun ada. Gembira pun ada..

Masa ni nak zohor. Kami pergi sembahyang di Masjid Assyakirin. Masjid ni tengah renovate tapi masih boleh digunakan..Subhanallah..rasa seronok hari tu.

Selepas solat,kami menuju semula ke KLCC. Kami duduk di taman depan tasik tu. Memerhatikan pemandangan yang cantik. Melihat menara KLCC yang tersergam indah..
"Macamana diorang buat KLCC ni kan?"tanya kawan saya.
"Aku pernah tengok kat discovery. Tapi bukan orang Malaysia yang buat."kata saya.
"Macamana dalam kepala otak dia boleh buat bangunan macamni. Kagum aku."kata kawan saya sambil mengurut dagu.
"Tau takpe. Tapi sehebat-hebat manusia, hebat lagi Allah yang menjadikan manusia."saya cakap pulak.
"Itu memang xdapat dinafikan lagi..inilah bukti kebesaran Allah yang jarang sekali kita perhatikan."katanya lagi.
"perghh..macam ustaz da."kata saya sambil menoleh ke arahnya.
Kawan saya ni lagi brutal dari saya. Tp kadang-kadang cakap dia boleh buatkan kita berfikir.


Sementara menunggu pukul 4.30pm. Kami pergi makan di Pizza. Kawan kepada kawan saya belanja. Kawannya praktikal di Petronas. Budak account. Orang belanja makan je la..banyak juga saya makan.hehe..Lepas makan kami ke tempat pentadbiran petronas. Tempat kawan kepada kawan saya bekerja..Best jugak pergi walaupun hanya di pintu masuk sahaja. Fisrt time rasanya..

Xsangka dah pukul 4.00pm. Kami pun menuju semula ke Pudu. Akhirnya kawan saya pun selamat menaiki bas Kesatuan menuju ke Perak.

"eloklah balik..kurang sikit kesesakan jalanraya.haha.."kata saya.
"kuang aja' la tu.."katanya sambil menaiki bas.

Kawan dah balik..Saya nak ke mana lepas ni?? apa lagi balik la....saya pun berjalan menuju ke stesen Kuala Lumpur. Kali ni saya tambah speed 130km sejam sebab dah minum air red bull.haha..jadi makan masa dalam 10minit. Tapi berpeluh tak payah cerita la..
stesen Kuala Lumpur

Sampai je tren saya cari tempat duduk. Bila dah duduk je..zzzzzz...tido terus.hehe. Tau-tau dah nak sampai. Nasib baik tak terlepas..pendekkan cerita,sampai je kat rumah kaki saya macam nak tercabut. Penat yang amat sangat...solat asr dulu lepas tu sapu minyak sampai tetido.hehe..sedar je dah maghrib.itu pun kawan kejut..bangun je terus bersiap nak ke surau. Ada Ceramah Israk Mikraj..Layannn...best jugak.

Oklah..cerita tentang ceramah mungkin lain kali kot. Ada benda juga nak kongsi. Cuma posting saya kali ni nak bercerita tentang perasaan saya ke Kuala Lumpur..Terima kasih kepada kawanku yang membawaku berjalan-jalan. Namanya tidak dapat dinyatakan atas kehendak dirinya sendiri.
Kalau rasa tak best dengan cerita saya. Xpe..no problem. Blog saya..biarlah.hehe..ok.
Wallahhualam.

3 comments:

HudaBanny said...

abang ben tak pernah bawak kak ngah g KLCC..huhuhu..aku terjakun plak!

N A D E A said...

sabar ajelah ko nuar oii..hahha :)
xpe2..karang kite g buke pose sesame ekh..kamal pon da ade kat mesia..boley jumpe azam n miera sekali..oke x? oke x??

nuar said...

ok.aku xde hal.nanti pape ko contact aku k..

Taujihad