Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

November 11, 2009

2012

Assalamualaikum

Kita ketepikan sebentar novel 'Masih ada waktu..' Penulisan yang terlalu santai kadang kala memikirkan si Sham itu adalah penulis novel sendiri. Apa-apa pun kita tunggu pada bab seterusnya..

Apa yang anda tahu tentang 2012?

Filem terbaru arahan Ronald Emmerich telah mencetuskan kontrovesi yang mengatakan kiamat akan berlaku pada tahun tersebut. Dan filem itu sedang mendapat tempat di malaysia sekarang. Malah hangat di iklankan..

"Never before has a date in history been so significant to so many cultures, so many religions, scientists, and governments. A global cataclysm brings an end to the world and tells of the heroic struggle of the survivors"
(synopsis/terjemah sendiri dalam bahasa melayu)
Mempercayai Hari Kiamat merupakan salah satu rukun Iman yang wajib diyakini di dalam Islam. Dan ia merupakan perkara sam'iyat yang tidak dapat dilihat tetapi perlu diyakini. Hari kiamat itu pasti sebagaimana pastinya mati itu. Pada masa kini, kita merasakan bahawa dunia ini sahajalah alam yang nyata, sedangkan hakikatnya dunia ini hanyalah sebahagian dari alam yang benar-benar nyata. Menurut sebuah hadis, "Perbandingan kehidupan dunia dengan akhirat adalah bagaikan setitik air terhadap seluruh samudera."


Pada pandangan saya ada beberapa perlu kita fikirkan:

1)orang barat semakin hebat pengkajian mereka tentang Islam akhirnya dapat menghasilkan sebuah filem yang mana mereka faham dari Islam dan Alquran itu sendiri. TETAPI orang Islam itu sendiri?semakin hebat dengan ajaran sesatnya dan jenayah yang berleluasa..malah masih lagi tidak tahu membaca al quran.

2)Orang barat menerbitkan filem memperihalkan tentang hari kiamat. Ada baiknya menyedarkan kita dan menakutkan kita dengan kedatangan hari kiamat. walaupun hanya gambaran dan sebenarnya lagi dasyat. TETAPI orang islam kita sibuk dengan cerita TAHYUL/MISTIK/PROGRAM REALITI yang membawa kita hanyut dan terus hanyut..



Ini bukanlah filem pertama yang diterbitkan berkaitan yaumul qiyamah ini..Filem Armageddon, Independence Day, The Day After Tommorow, Deep Impact telah mencerminkan segalanya.

Apa yang saya bimbangkan tentang akidah kita kepada Allah..adakah manusia itu bisa mengetahui bila datangnya hari kiamat?Semua itu adalah kekuasaan Allah yang Mutlak.Di dalam Islam, isu kiamat itu memang pasti, tetapi isu BILA itu yang tidak kita ketahui. Maka manusia yang sentiasa ingin tahu dan tidak puas dengan face value pasti akan membuat ramalan demi ramalan.

Seharusnya, bukanlah isu ramalan-ramalan di atas yang perlu ditekankan. Apa yang lebih penting adalah kesediaan kita andaikata ramalan-ramalan itu berubah menjadi kenyataan. Apakah persediaan kita? Kalau hendak dikaji satu persatu, pasti kita tidak mampu, kecuali dengan izin Allah jua. Kita begitu bersemangat bercerita tentang kemungkinan-kemungkinan tahun 2012, sedang kita lupa pada hari ini. Hari ini akan tinggal dalam sejarah, tapi sejarah ini akan tetap dihitung, bukannya masa depan kita sahaja. Maka hendaklah kita sentiasa melengkapkan diri dengan segala keperluan-keperluan diri.

kalau anggota tentera yang hendak berperang membawa senapang, pistol, kereta kebal dan sebagainya, apa yang mungkin kita bawa menuju ke hari akhirat? Nak bawa pistol dan senapang juga?oh, katakan semua ini tidak benar?


JANGAN kita menjadi seperti manusia yang Allah kisahkan di dalam Al Quran:
Wahai orang yang beriman janganlah kekayaan dan anak anakmu mengalihkan perhatianmu dari mengingat Allah, agar engkau tidak menjadi orang yang merugi. Dan nafkahkan sebagian dari hata yang kamiberikan kepadamu sebelum datangnya kematian, sehingga engkau tidak berkata " Ya Tuhan, berikan kami tanguh beberapa saat. Niscaya aku akan bersedekah dan berbuat baik". Tapi tidak pada satu jiwapun Allah memberi tangguh ketika saatnya sudah tiba. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang engkau perbuat. (al Munafiqun 63: 9-11)

Jadi ketika kematian tiba, tidak akan ada lagi kesempatan kedua ataupun tambahan waktu. Kalau kita ingin berbuat baik, lakukanlah sebelum kematian itu tiba. Tak ada yang diberi tangguh, tak ada perkecualian.
Ketika kematian itu tiba pada salah seorang dari mereka, ia akan berkata. "Ya Tuhanku kembalikanlah aku, kembalikanlah aku, niscaya aku akan berbuat kebaikan yang selama ini aku lupakan." Tidak, tidak mungkin lagi. .... (Mu'minun 23:99-100)


1. hari Yang menggemparkan, 2. apa Dia hari Yang menggemparkan itu? 3. dan apa jalannya Engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari Yang menggemparkan itu? 4. (hari itu ialah: hari kiamat), hari manusia menjadi seperti kelkatu Yang terbang berkeliaran 5. dan gunung-ganang menjadi seperti bulu Yang dibusar berterbangan 6. setelah berlaku demikian, maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing-masing); adapun orang Yang berat timbangan amal baiknya 7. maka ia berada Dalam kehidupan Yang senang lenang 8. sebaliknya orang Yang ringan timbangan amal baiknya 9. maka tempat kembalinya ialah "Haawiyah" 10. dan apa jalannya Engkau dapat Mengetahui, apa Dia "Haawiyah" itu?11. (Haawiyah itu ialah): api Yang panas membakar. (Al Qaari'ah:1-11)

Adakah kita sudah berada di ambang akhir zaman? Atau adakah mungkin kita sendiri adalah di akhir zaman itu sendiri? Wallahu'alam.


3 comments:

samiihah said...

komen ptama----heheh..brav0 ngan pnulis..hbat2
mrungakai sgala psoalan pd org yg x sb0 nk g panggug,,tok tg0k cte nih..thniah!!

Anonymous said...

mang x sabaq nak tgok cte nie =)
but..x tau na..baeq ke doq? nak plan g tgok ke cmne ye;;emm
tlg habaq opinion ckit,.leh gak tukaq2 idea.10Q

nuar empunya blog said...

cik anonymous ni np xpki name je?xpe2..saya kenal.nak tgk dgn sape?nak ikut..

banyak lagi benda boleh buat dr tengok cite tu. g dengar kuliah lagi bagus dgr pasal hari kiamat..klu kite tgk cite tu kata dasyat,yang sebenar wallahualam.LAGI DASYAT.

cume bimbang plak tgh tgk kat wayang, mati tiba2..kan xbest dengar mati kat wayang..

so..renung2kan

Taujihad