Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

November 6, 2009

"Masih Ada Waktu.."

BAB 2

“Woi,projek apa cerita ni?”terikkan Man memeranjatkan aku.

“Apa woi-woi? Dah lupa bagi salam apa?” balasku sinis. Walaupun aku sudah masak sangat dengan perangai man ni. Gurau kasar. Aku boleh ‘masuk’ lagi dengan caranya.

“ala..rileks la bro. Ni projek final kita macamana? Puan dah mintak ‘draft’.”

Pertanyaan Azman membuatkan aku teringat akan ‘draft’ untuk final projek yang perlu di submit Khamis ni. Lagi tiga hari perlu disiapkan. Tapi idea masih lagi diperbahaskan. Kalau tak siap kemungkinan boleh extend. Taknak aku..

Semester ini merupakan semester terakhir aku di Politeknik Merlimau. Bidang kejuruteraan bukan bidang yang mudah bagiku. Lagi-lagi nak buat projek. Silap projek boleh kena saman. Dengan kekuatan ahli kumpulan seramai tiga orang mungkin boleh membantu.

“Man,petang ni kita bincang. Ko jangan lupa plak panggil intan tu. Nanti mengamuk mak cik tu.”

“okey..pukul 3ptg ea. Dekat pondok depan jabatan tu.”

‘Okey.”

Azman memang boleh diharapkan. Dia lain dari yang lain. Pendiam..tapi bila dah cakap laju bukan main lagi. Aku senang bekerja dengan dia walaupun kadang kala aku menjadi mangsa panas barannya.

“Apa ni..janji pukul berapa?”agak tinggi suaranya.

“Ala..sori la. Motor aku kawan pinjam.”Intan cuba memberikan alasan.

“Ah..ko tu banyak sangat alasan.”

“woitt..apa kecoh-kecoh ni.”aku cuba menyelah walaupun sibuk buat kerja.

“minah ni la datang lewat gila. Janji pukul 3 tapi datang pukul berapa.”

“rileks la man. Dah sampai pun dia. Jangan tegang-tegang. Nanti dia tak buat kerja gelabah jugak ko nanti.”kataku sambil menenangkan azman.

Kadang-kadang tergelak jugak aku tengok azman ni marah. Sebab muka dia memang kalau tengok nak tergelak.hehe..Intan hanya dapat memanjangkan muncungnya. Intan..intan..

Hari itu kami dapat memutuskan projek yang akan dilaksanakan dalam masa enam bulan nanti. Projek yang agak biasa tetapi boleh memeningkan..”mesin membuat karipap”.

“Muktamad”.kataku.

“Lepas ni kita buat dan bagi mak masing-masing sorang satu.haha.”azman cuba berjenaka.

“aku tak pernah tengok mesin buat karipap. Dapat jual kat makcik kafe tu bagus juga.haha”Intan cuba memberi respon.

Kami hanya memerhatikannya. Hehe..masing-masing ketawa. Begitulah rapatnya kami. Hampir 3tahun bersama dalam menuntut ilmu. Masing-masing dah masak dengan ragam sendiri..

‘tuttt..tuttt’handphone ku berbunyi.

Aku pun segera membaca pesanan ringkas dari Kamal.

‘Sham..kau dah siapkan ke belum proposal Kem Bestari Insan? Encik Nizam dah mintak.”

“Belum”ringkas jawapanku.

Aku mula gelisah memikirkan kertas kerja Kem Bestari Insan yang akan berlangsung bulan depan. Tapi masih lagi tak siap. Memandangkan aku yang jadi pengarah program maka sudah pasti aku yang kena buat. Inilah padahnya kalau tunjuk rajin sangat. Sepatutnya hari ni dah dibentangkan pada En Nizam. Risau juga kalau-kalau dia tak terima nanti. Aku pun segera menghantar ‘sms’ pada beliau. Meminta izin untuk berjumpanya esok hari..Perjumpaan aku bersama Azman dan Intan juga terpaksa diberhentikan awal. Gara-gara nak menyiapkan kertas kerja Kem Bestari Insan.

“Ko ni ada je..busy memanjang.”kata azman yang mula kurang senang dengan sikap ku.

Intan hanya mendiamkan diri.

“Kita dah decidekan buat apa. So lepas ni masing-masing cari sumber untuk mekanisme projek kita ni.ok? sori la..aku ada hal la.”kataku sambil meberi cadangan.

“ok ea..assalamualaikum.”kataku sambil memberikan senyuman pada mereka berdua.

Aku pun berlalu dari situ. Begitulah aku..masa bersama kawan-kawan terlalu minimum. Banyak aku habiskan bersama persatuan dan sahabat-sahabat sepersatuan. Bukan apa,aku selalu bersama mereka dan ukhwah kami bertambah erat. Bagiku, seorang kawan berbeza dengan seorang sahabat..dan sahabat itu lebih penting dari sebuah ‘cinta’.

Aku pernah dimahari oleh Nisa sebab terlalu aktif dengan persatuan dan lebih mementingkan sahabat daripada dia sendiri. Dan ini juga salah satu sebab kenapa aku berpisah dengannya. Komitmen. Dia tidak mudah menerima apa yang aku lakukan meskipun berkali-kali disebut. Bagiku,dia sudah memahami tapi susah untuk menerima.Tambahan pula dengan jaraknya yang jauh..aku segera bergegas ke tempat parking motor.

‘’tutt..tuttt.”aku dapat mesej. Ini mesti en Nizam. Harap-harap dia boleh jumpa aku esok. Aku berharap.

Lantas aku membaca mesej yang baru diterima.

“Terima kasih sebab buat saya macamni. Saya harap awak takkan buat lagi macamni pada perempuan lain. Kami ada hati dan maruah diri. Sekali awak kecewakan orang,nanti awak juga akan dikecewakan. Jaga diri. Salam.”

Ahh..mesej dari Nisa. Tau-tau je aku sebut pasal dia. Aku sedikit tersentuh membaca mesej darinya. Ya..aku bersalah. Tapi dari kita terus begini tanpa arah, aku terpaksa memutuskan. Mungkin kau tak faham tapi aku tahu Allah jua yang mengerti. Moga kita diberi petunjuk..aku delete setiap mesej darinya. Maafkan aku Nisa.

Perjalanan aku ke rumah tidak tenang. Asyik memikirkan tentang Nisa..aduiiiii...

0 comments:

Taujihad