Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

November 10, 2009

"Masih Ada Waktu.."

sambungan bab 3

Maka aku meminta kawannya mengambil segelas air. Sambil memerhati keadaan sekeliling aku cuba mengikhlaskan hati dan juga tidak putus-putus meminta pertolongan dari Allah. Hanya Allah saja yang mampu mengubatinya. Apatah lagi bila manusia yang hina ini cuba merawat. Tidak lain hanyalah di atas kekuasaan Allah S.W.T

Aku memerhatikan perempuan itu diam dan tidak banyak bergerak. Matanya memandang ke siling rumah. Aku memulakan dengan pujian-pujian kepada Tuhan. Tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah. Ustaz Azam ada mengajar aku ayat-ayat hafazan. Barangkali juga ayat pendinding. Aku cuba alunkan. Antaranya dalam surah Al Hasyr ayat 21-24. Disusuli juga dengan selawat dan ayat lazim. Sambil kawan-kawannya membaca yasin. Tapi agak caca marba juga bacaannya.

"Liza..bangun liza."panggilku pada perempuan itu setelah dimaklumkan namanya.

Sambil merenjis-renjis air dimukanya, ada tindakan refleks padanya.

"Awak sedar tak ni?"tanyaku.

Aku lihat keadaannya seperti pening-pening lalat. Mamai..

"Dia dah solat Isyak tak tadi?"tanyaku pada kawan-kawannya.

Masing-masing memandang sesama mereka. Ada yang menggeleng ada yang mengangkat bahu. Satu suara mengatakan:

"Dia tak solat lagi."kawan sebiliknya menjelaskan perkara sebenarnya.

Patutlah jadi macamni dalam hatiku. Akhirnya aku simbahkan air di mukanya. serta merta dia seperti terperanjat beruk. Basah tilamnya kerana air yang aku simbah. Siapa suruh tak solat. Kan dah kena..aku minta kawan-kawannya memimpin liza untuk menunaikan solat isyak. Pergerakannya agak lambat kerana masih dalam kebingungan.

Tapi tidak habis setakat itu saja. Aku 'membasuh' juga budak serumahnya.

"Awak ni ingatkan kawan serumah solat. Jangan pentingkan diri kita je. Lagi satu, bila kita baca quran kena ada adabnya. Tutup aurat. awak pakai tudung tapi kaki tu terbuka je. aurat tu kecuali muka dan tapak tangan saja. kaki dikira aurat."

Aku cuba memberi tazkirah. sedikit saja. Bila diberi nasihat masing-masing memandang ke lantai. Ada kesempatan aku cuba sampaikan apa yang patut. Kadang kala aku memerhatikan pelajar yang tinggal di rumah sewa kehidupan sosial terlalu tinggi. Bebas. Aku boleh mengatakan tidak ramai yang membaca Al quran dirumah sewa. Maka tak mustahil jin pun suka duduk dengan golongan yang macamni. Sama saja..

Kelihatan orang ramai mula bersurai memandangkan sudah pukul 2.30pagi. Aku pun pulang ke rumah. Esok ada kelas!! asingment tak siap lagi. Gara-gara perempuan itu.Kamal? entah-entah dah tidur di rumah. Memang siap dia aku kerjakan nanti.

Setibanya di rumah,aku menyandarkan badanku di kerusi rotan. hasrat untuk rehat seketika.. Tapi..azan subuh yang menjelma. Dah pagi...



1 comments:

Anonymous said...

salam perpaduan
dalam bicara ringkas..tetap terselit ilmu&nasihat yang bermanfaat untuk ikhtibar kita bersama..as a reader =) alhamdulillah..ilmu tanpa amal ibarat pohon tidak berbuah..bila dibaja&terus dijaga,insyaallah..hasilnya boleh dituai sebagai amalan kita di dunia

Taujihad