Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

June 22, 2009

ALLAH adalah SEGALA-GALANYA

Masalah...masalah...masalah...siapa yang xde masalah angkat tangan?kecil atau besar ia tetap masalah dan memerlukan penyelesaian..siapa kat dunia ni xde masalah?kalau xde bohong sangat. sedangkan Nabi saw yang maksum itu sendiri punyai masalah dalam usaha dakwahnya..inikan kita manusia biasa yang penuh dengan dosa dan noda.




Firman Allah SWT:
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."
(Surah Al-Ankabut ayat 2-3)

Ya..sudah terjawab. Masalah dan ujian yang kita hadapi sememangnya dari Allah. Bagi mengetahui sama ada kita orang yang benar ataupun berdusta. Bahkan,ujian dari Allah membuktikan kasih sayang Allah kepada kita dan ketika inilah Allah mengangkat darjat kita sebenarnya.







Firman Allah SWT:
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
(Surah Al-Imran ayat 139)

Dan tiada siapa yang mengetahui hikmah disebalik masalah dan ujian yang kita hadapi..

Firman Allah SWT:
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah ayat 216)

Siapa pun kita..Pemimpin,golongan atasan,alim ulama',ustaz ustazah,hatta perunding motivasi..juga punyai masalah..Allah tidak membezakan-bezakan kita.Masalah dan ujian untuk melihat sejauh mana kita beriman kepada Allah SWT. Justeru Allah melihat perbezaan orang mukmin adalah dari sudut ketaqwaan kita kepada Allah..

Orang yang tinggi taqwanya kepada Allah menerima masalah dan ujian dengan berlapang dada dan bersyukur dengan ujian itu. Orang yang rendah nilai taqwanya menerima masalah dan ujian dengan penuh keluh kesah,merungut dan secara xlangsung menambah 'masalah' dalam dirinya.

Secara jujur dan realitinya,bila kita diuji dan ditimpa masalah ketika itulah kita mengingati Allah. Bila kita senang,sihat dan apa saja yang membahagiakan kita ketika itu amat sedikit kita mengingati Allah. Tetapi Allah SWT tetap ingat kepada kita dengan memberikan ujian kepada kita untuk membuktikan sifat Rahman dan RahimNya..Allahuakbar...

Lantas pada siapa seharusnya kita meminta pertolongan?tentu sekali Allah SWT.Kerana apa?Allah mencipta kita dan telah mengatur hidup kita.Jangan kita menyelesaikan masalah bukan pada tempatnya.Barangkali ianya menambah mudarat kepada kita semua..Bukan kita yang mengawal segala-galanya..

Firman Allah SWT:
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
(Surah Al-Baqarah ayat 45)
Saya juga punyai masalah. Pada masa yang sama orang datang berjumpa kita mengadu masalah. Kita pula mengadu pada orang lain. Biasanya mak yang menjadi mangsa.hehe..sori mak.Cuma apa yang saya nak kongsi pada anda semua..

1.Janganlah kecewa dengan ujian yang kita hadapi.
2.Berimanlah dengan apa yang ditetapkan Allah.
3.Usahalah selagi mana kita mampu meskipun mati yang kita terima
4.anggaplah ujian yang kita hadapi adalah sekecil-kecil ujian,mungkin ada yang sedang menghadapi ujian yang lebih dasyat.

Kita bukanlah pakar perunding masalah. Tetapi kita cuba menjadi manusia yang tinggi taqwanya disisi Allah. Walaupun kita sering terperosok,tersungkur tapi semua itu demi kemanisan dan kenikmatan yang xterhingga dari Allah SWT.Sudah masanya kita semua beriman dengan ayat-ayat Allah. Bukan hanya membaca tapi tidak mengamalkannya.

Muhasabalah diri kita setiap masa. Luangkan masa kita bersama Allah selepas solat. Berzikir,bertahmid dan bertakbir memuji Allah..Dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang. Solatlah seperti ianya solat terakhir bagi kita. Belajarlah menangis dengan mengingati mati. Dekatilah Al quran dan bacalah. Semuanya itu bagi menyucikan hati kita yang penuh titik-titik hitam..

Firman Allah SWT:
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
(Surah Al-Imran ayat 200)


Akhir kalam..dunia ini akan terus berputar tanpa kita mengetahui kesudahannya. Sebelum kita terlambat, bersamalah kita mengislah diri(perbaiki) dan merenung dosa-dosa yang kita lakukan. Teruskan usaha kita dalam menempuh ujian dan masalah..kerana kita tahu ALLAH adalah SEGALA-GALANYA.





"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
(Surah At-Taubah ayat 129)

"... ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." (Surah Yusuf ayat 12)


Renung-renungkan Selamat beramal!

1 comments:

samiihah said...

alhamdulillah..tol2..stiap masalah msti da jln kuar...p0st yg bgus..chayok2

Taujihad