Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

June 16, 2009

TUDUNG VS FESYEN

“Apa ni?pakai tudung tapi baju ‘sarung nangka’ punye”.Respon saya bila melihat ‘seseorang’ yang dimaksudkan. Diorang ni tak malu ke tunjuk yang tak sepatutnya?bangga kot..

Apa la function pakai tudung tu. Niat nak berfesyen je.Bukan niat nak tutup aurat.Niat tak menghalalkan cara.



Betullah sebagaimana sabda Nabi SAW:

Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Rasulullah saw bersabda;”Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan penguasa yang punyai cemeti-cemeti bagaikan ekor lembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua,perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang,berlenggang-lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka(tudung diatas kepala mereka) bagaikan bonggol unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya.” (HR MUSLIM)

Sumber:40 hadis peristiwa akhir zaman


Saudariku seIslam,

Agama Islam memandang berat mengenai cara berpakaian seorang wanita kerana mereka adalah golongan yang mudah memasuki neraka..Kini,kita memerhatikan kebanyakan daripada kita(wanita) bukanlah ‘bertudung’ tetapi hanya memakai tudung. Hal ini semakin lama semakin menyedihkan bila mana fesyen bertudung ini dikenalkan sendiri oleh orang Islam.Islam tidak melarang untuk berfesyen tetapi mestilah mengikut batasan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Ini jelas disebut oleh Allah swt di dalam Al quran.


Firman Allah SWT:

“Dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan Yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali Yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya Dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka Yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki Yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak Yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa Yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, Wahai orang-orang Yang beriman, supaya kamu berjaya.”

(surah An Nur:31)



“Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman supaya mereka melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan-perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan ingatlah Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”

(Surah Al-Ahzab ayat 59)


Saudariku seIslam,

Adakah kita beriman dengan segala ayat-ayat di atas.Berubahlah..kita sering menyebut,”nantilah..pelan-pelan”..”nanti dah kawin aku pakai la”..inilah statement yang keluar dari mulut kita. Persoalannya,adakah kita tahu tarikh kematian kita?belum sempat berubah kita dah meninggal..Mudah-mudahan kamu berfikir.

Allah suruh kita tutup aurat ada sebabnya. Kalau kita mengatakan ianya satu bebanan,cepat-cepatlah istighfar..seolah-olah kita menafikan Allah dalam hidup kita.

Susah ke nak pakai tudung?yang bertudung,panas ke untuk melabuhkan sedikit menutup dada?KLIK SINI SUPAYA DAPAT IMEJ YANG LEBIH JELAS.PENTING!


Saudariku SeIslam,

Wanita adalah perhiasan dunia. Harganya lebih bernilai dari emas dan permata..Kenapa kalau kita ke kedai emas,Emas yang mahal,di balut dengan kain?dijaga rapi..diletak didalam bekas..ada guard yang jaga lagi.huh..kerana Ianya sungguh BERHARGA.begitu juga wanita@perempuan..dibaluti tubuhnya kerana tidak mahu orang melukainya dan merosakkanya..kalau kita biarkan saja,ibarat diri kita seperti tidak berharga dan memudahkan orang merosakkan kita.

Wallahualam

Renung-renungkan dan selamat beramal

1 comments:

samiihah said...

salam ziarah..
betol2...makann yg terdedah p0n boleh dihurungi lalat..inikan pula manusia..Ssungguhnya pakaian yg mnutup aurat mnjauhi drpd sbarang bentuk fitnah dan mksiat...
sama2 la kita pbaiki diri..
tutupla aurat kita..kita kn ada harga diri..jgn la kerana style n fasi0n..kita sanggup mletakkan harga diri dbwh kelompok nafsu..

sSunggunya kejatuhan sbuah ngara bpunca pd wanita gak..tutup auratnya..maka x da la masalah wat pmbanggunn akhlak para pmudi..
wallahualam

Taujihad