Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

September 18, 2009

BALIK JUGA AKHIRNYA..


Hari ni Jumaat..bestnya dapat balik kampung.Tapi aku sorang je yang balik lambat. Kawan-kawan serumah dah balik. Waktu bertolak di dalam tiket pukul 3ptg. Aku mesej kakakku.."Dah bertolak ke?"cadangnya dia nak hantar aku ke seksyen17. Maklumlah nak suruh aku bawa kuih muih yang dibuatnya.Dia reply,"belum lagi.sabor le.."mesejnya membuatkan aku risau ketinggalan bas. Jam menunjukkan pukul 2.30ptg..

"Abg ben dah sampai tu."kata kakakku di dalam telefon. Aku segera keluar. Melakukan tugas terakhir mengunci pintu rumah. Terasa sedih masa nak balik. Tak tahu kenapa. Bila keluar tengok kereta abg ben xde."aik,mana abg ben ni."kataku dalam kepelikkan. Aku lihat di rumah sebelah ada kereta proton saga mirip kereta abg ben."Abg ben ke tu?"tanya hatiku. Nak tegur malu takut salah orang. Maklumlah sebelum ni dah banyak kali tersilap orang. Tiba-tiba kereta tadi berhenti di depan rumah aku."Memang sah!abg ben salah rumah.hehe."aku ketawa kecil.

Oh tidak..jam menunjukkan pukul 2.45ptg..Abg ben memulakan pecutan. Tepat pukul 3ptg aku tiba di seksyen 17. Terus menuju ke kaunter tiket Eagle Ekspress untuk mendapatkan nombor bas.WHV 6040. Maka bermula episod menunggu bas..

Abg ben balik rumah dulu sebab nak amik kakakku. Tak tahu berapa abg ben pecut kereta.."bas dah sampai lum?"mesej dari kakakku."belum lagi"replyku ringkas. Aku pun menyandarkan diri di pondok telefon untuk mengelak dari sinaran matahari..Selang 10minit kelihatan akakku dan abg ben datang bersama beg yang perlu aku bawa ke kampung. Aku memang dah sediakan ruang lebih dalam beg. Mana tahu boleh sumbat..Jimat sikit nak bawak.

Last2 bawak 3beg juga.Beg baju,beg laptop,dan beg kuih raya.Takpelah..naik bas pun.bukan jalan kaki."ish..mana bas ni?"resahku sambil melihat jam di tangan yang menunjukkan jam 3.20ptg.

"Perhatian kkepada penumpang ke Johor Bahru yang menaiki bas eagle ekspress,bas di jangka lewat tiba.harap maklum."pengumuman yang kurang menyenangkan telinga aku. Berapa lama ntah nak tunggu.Mungkin jem kot..

Jam 3.45ptg,"ok..johor bahru!johor bahru."pekikan penjual tiket membuatkan aku teruja. Aku pun ikut penjual tiket tu."aik..naik bas tambahan.takpe la..janji balik."kataku. Aku pun memasukkan beg baju di tempat letak beg(bawah bas).Hanya beg laptop dan beg kuih aku bawa naik dalm bas.Aku melabuhkan punggung.."ermm..sedapnya"melepaskan penat setelah berdiri terlalu lama tapi rasa kurang selesa sebab tempat duduknya keras.Duduk disebelahku non muslim.lelaki..

Bas pun bertolak pada jam 4ptg.."mesti jem nanti.pukul berapa la agaknya sampai.hope sebelum buka pose."kata hatiku. Setelah difikirkan akan lama di dalam bas maka....bermula la episod pelayaran.hehe.TIDOR la...

Sedar-sedar je nak sampai yong peng.YAhoo...hehe..Tapi,"bas ni sampai lucky garden ke?"tanyaku.mungkin rasanya..Lucky garden merupakan tempat bas berhenti rehat.Tapi kadang-kala bas terus je.Sampai je di tol,rupanya dia tak masuk lucky garden. Bila driverbuat je u-turn aku pun gelabah la..cepat-cepat bangun."bang!berhenti bang!"jerit aku. Nasib baik driver tu dengar n serta aku tergolek dalam bas sebab abg driver tu berhenti mengejut.

Maka..aku pun turun la dari bas setelah 3jam berada di dalam bas.Aku pun menunggu abg ku,arif.Jam menunjukkan pukul 7.10ptg. Dah buka...

Akhirnya..aku pun tiba di rumah yang aku cintai.Yeahhh...

SELAMAT BERHARI RAYA SEMUA
BERHATI-HATI DI JALAN RAYA

1 comments:

Anonymous said...

selamat hari raya aidilfitri...
maaf zahir batin...
duit rayer jgn luper ye..heehee

Taujihad