Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

September 28, 2009

TAKZIAH BUAT KAWANKU

"Assalamualaikum..awak watpe?study ea.."emakku bertanya.
"Baru nak buka buku mak.kenapa?kataku ringkas sambil memerhatikan jam yang menunjukkan pukul 10.30mlm.
"Ni mak nak bagitahu,kawan ko tu wan,anak cikgu jamaliah..ayah dia meninggal dah.maghrib tadi.accident dekat temehel."kataku emak dalam nada yang rendah.
"innalillah...nuar baru jumpa wan semalam.nanti nuar contact dia.k.terima kasih."kataku ringkas yang agak terkejut dengan berita itu.

Berita kematian ayahnnya membuatkan aku terdiam.Lain dari yang lain. Pernah juga saya mendapat khabar tentang kematian orang lain. Tapi kali ni agak sedih sedikit..ayahnya, En Mohd Nor merupakan seorang pegawai polis. Saya dan keluarganya saling mengenali memandangkan ibunya seorang cikgu juga kenalan baik kepada emak saya. dan anaknya,MK Ridwan merupakan kawan baik saya sejak dibagku sekolah. Cuma dia nakal lebih dari saya..

Raya ke5 yang lepas saya baru berjumpa dengannya..beraya bersama. agak terkejut juga dengan penampilannya yang sedikit brutal..masa telah berlalu,dunia sudah berubah.Takpe dia tetap kawan saya.Hari sabtu lepas,dia membuat panggilan 3G dengan saya..terkejut jugak.biasanya memang susah lelaki nak buat 3G dengan lelaki.hehe..Dia berhasrat nak berjumpa dengan saya semalam.nak berbincang sesuatu seperti ada masalah..semalam,saya tunggu paggilan darinya..tapi xde.

Tapi semalam emak saya call mengatakan ayahnya meninggal dunia..So,memang xdapat jumpa malam tu..Saya pun terus call dia.

"assalamualaikum..wan,ko ktne?sapaku ringkas.
"aku nak balik ni.."katanya seperti mengejar sesuatu.
"Wan,takziah.Ok,ko balik naik pe?hati-hati kalau drive."sedikit peringatan dari saya memandangkan jam menunjukkan pukul 11mlm.Mungkin dia dalam perjalanan..

Saya merasakan sesuatu sebab saya sedih memerhatikan dirinya..usahlah bercerita disini untuk menjaga aibnya. Cuma saya memikirkan bagaimana dia menghadapi dan menerima kematian ayahnya...

Saya berpesan kepada diri saya dan kita semua,pertama sekali janganlah derhaka pada ibu dan ayah kita. Yang keduanya,pelajarilah ilmu dalam menguruskan jenazah dari awal hingga akhir supaya kita sebagai anak dapat menguruskannya..xdelah terpinga-pinga bila nak solatkan jenazah..walaupun ianya fardu kifayah,tetapi ia menjadi tuntutan kepada kita semua..

Mati itu tidak awal sesaat dan tidak lewat sesaat..

Sama-sama kita renungkan...

0 comments:

Taujihad