Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

November 26, 2009

iLa Mardhotillah..

"Sebaik-baik Cahaya" sedang mensusuri hidup sebagai Hamba Allah s.w.t.
Doakanlah keberjayaannya dalam mentarbiyah diri
kerana dihadapannya terbentang luas perjuangan yang perlu diteruskan
bahkan memerlukan pengorbanan yang ikhlas.
Demi mencari keredhaan Allah s.w.t...


"Sirru ala barakatillah"

3 comments:

Anonymous said...

mohon agar allah tsabatkan kita dijalanNya..amin

Anonymous said...

Tamayyuz ertinya berbeza.

Setelah kita Islam, kita adalah berbeza dari orang lain yang tidak Islam. Beza pada aqidah awalnya dan beza dari segi pemikiran, pandangan hidup, matlamat dan neraca. Ini telah ditunjukkan oleh Generasi awal Islam.

Mereka terus berbeza. Beza mereka dapat dilihat oleh manusia yang berhubung dengan mereka. Beza pada cakap dan tingkah laku mereka mula ketara. Gelak ketawa mereka bukan lagi ‘kerana’ dulu dan ‘cara’ dulu. Gerak laku mereka bukan lagi ‘kerana’ dulu dan ‘cara’ dulu. Ini dapat dirasai oleh orang keliling.

Bukan pakaian mereka yang mula berubah, tapi akhlaq mereka yang lebih dahulu berubah. Tidak pelik jika pakaian hanya diubah Allah pada tahun ketika-ketika mereka di Madinah. Akhlak dikagumi oleh manusia keliling. Hingga orangramai tidak lagi mampu untuk menolak kebaikan mereka. Itulah tamayyuz Generasi Sahabat r.a.

Jika kita hari ini berada di tengah-tengah masyarakat yang pelik dari akhlaq dan style Islam, maka seharusnya kita akan begitu ketara tamayyuznya. Kita tidak ketawa ber’dekah-dekah’ seperti orang lain. Kita tidak ‘lagha’ membuang masa seperti orang lain. Kita tidak ‘hidup seperti tiada matlamat hidup’ seperti orang lain.

Jika kita masih seperti orang lain, maka kita telah kehilangan ‘tamayyuz’ kita. So apa ertinya ‘KITA’

copy paste sumewhre...utk perkongsian bersama iA

nuar empunya blog said...

terima kasih..ilmu yang sungguh berharga..

Taujihad