Pages

SELAMAT DATANG KE SEBAIK-BAIK CAHAYA

November 10, 2009

"Masih Ada Waktu.."

BAB 3

Sudah menjadi kebiasaan aku akan duduk di pusat islam selepas isyak. Berbual-bual dengan sahabat-sahabat tentang pelajaran dan isu semasa. Kadang kala berjam-jam lamanya. Balik ke rumah sewa hampir pukul 12mlm. lepas tu baru mula belajar. kadang-kadang juga sempat singgah di rumah classmate. saja bertanya khabar. aku merasakan diri aku terasing di dalam kelas kerana aku lain dari lain. maka aku ambil keputusan untuk dekati mereka. mungkin juga terlalu sibuk dengan persatuan aku kurang bersama kawa-kawan sekelas. Bila diajak bermain futsal aku tolak. Buka tak pandai nak main tapi ada tugas yang lebih penting. dari sinilah sikit demi sikit aku belajar erti pengorbanan.

Pernah satu hari, gara-gara suka sangat melepak di rumah kawan aku diminta menjadi 'bomoh'. kebetulan aku baru balik dari masjid. Padahnya bila pakai jubah. Baru je sampai di depan rumah kawan..

"Sham,tolong sham. Ni ada budak perempuan kena 'kacau'" kata kawanku.

"katne?" soalku.

Zul menunjukkan rumah jirannya yang juga merupakan pelajar politeknik.

"uishh..aku mana reti."

"abis yang kau selalu cerita pergi tengok ustaz kau 'ubat' orang tu apa?takkan takde belajar"

"ko ingat macam belajar math apa nak ubat orang ni. aku dah la banyak dosa."

"dosa kau,banyak lagi dosa aku."

agak celaru masa tu aku dibuatnya. Zul menarik-narik tanganku seperti beriya-iya mahu aku membantu.

"Jap..aku tepon ustaz aku."

Masa itu jam menunjukkan pukul 1.15am. Orang ramai berkumpul dirumah pelajar terbabit. Aku dapat menghubungi ustaz azam. dan aku mengejutkannya dari tido. Tapi jawapan beliau amat menakutkan aku.

"Enta uruskan la dulu. Agak-agak tak boleh baru call ana balik."inilah jawapan yang cukup 'menggembirakan'.

Ustaz azam selalu menguruskan pelajar yang sering diganggu makhluk halus. ada masanya beliau mengajak aku untuk menemaninya. Tapi hanya menolong. kali ni dia suruh aku buat. Mana reti dibuatnya.

Aku hubungi kawan baikku, Kamal. Sebagai temanku. Dia pula menyuruh aku menguruskan dahulu kerana dia sedang menikmati hidangan yang enak. Memang dia kawan yang paling 'best'. Jadi bermulalah episod bomoh muda.

Ketika mula masuk ke rumah pelajar perempuan tersebut, dengan serta merta bulu roma aku naik. Ada beberapa faktor antaranya aku tak pernah masuk rumah pelajar perempuan yang keduanya sebab aura 'gangguan' tu.

Maka aku meminta kawanya mengambil segelas air...

bersambung-->hehe

1 comments:

Anonymous said...

cepat2lh smbung crite..t'tarik nak bace g

Taujihad